28NBL nytårsforsætter1

Mange mennesker bruger nytårsaften til at kigge tilbage – og kigge frem. Nytårsaften er for mange starten på et nyt, bedre og sundere liv.

Nytårsforsætter er et ønske om, at gøre ting bedre i det nye år. Ifølge Gallup sætter cirka 20 procent af danskerne sig nytårsforsætter, og mere end 50 procent af os har prøvet det tidligere. Men det er ikke altid nytårsforsætterne bliver holdt.

Nytårsforsættet ikke har nogen synderlig chance for en succes, hvis det bliver besluttet i en brandert lidt før midnat på årets store festaften. Derfor er et godt nytårsforsæt ikke en pludselig indskydelse. En sidste-øjebliks-beslutning 5 minutter før rådhusklokkerne ringer nytåret ind er dømt til at mislykkes.

Find i god tid det ømme punkt, som der virkelig er et ønske om lave om på. Tænk over det et stykke tid, for at blive motiveret indefra.

Mange nytårsforsætter kredser om de samme emner: At være til stede i nuet, at leve sundere, at have fokus på det vigtige i livet, at dyrke mere motion og at være tro mod sig selv.

Nytårsforsættet om at være mere til stede i nuet, handler for mange om at bruge mindre tid på mobilen og mere tid i virkeligheden.

Mange kender situationen hvor fjernsynet kører i baggrunden, mens hele familien sidder og kigger på mobilen og scroller gennem opdateringer på Facebook.

I følge en rapport fra DR Medieforskning bruger 61 procent af danskerne en anden skærm, mens de ser fjernsyn.

Der er lagt meget forskning i brugen af de sociale medier. Undersøgelser viser en sammenhæng mellem højt mobil forbrug og følelsen af stress og koncentrationsbesvær. Her er det oplagt at nævne, at største delen af 538 adspurgte gymnasieelever har mobilen med på toilet.

De bedste råd til at få mere tid med familien og mindre tid med mobilen er at tjekke Facebook et par gange om dagen og være tilstede resten af tiden, at slukke mobilen under måltider og lade soveværelset være mobilfrit område.

Der er mange gode råd om hvordan et nytårsforsæt bliver til en succes. Blandt andet er det vigtigt at være konkret.

»Jeg vil leve sundere« eller »Jeg vil være mere sammen med familien« er alt for brede – og derfor svære at holde fokus på.

Det er meget bedre at stille konkrete mål op. »Jeg vil dyrke mindst 30 minutters motion 2 gange om ugen« eller »Jeg vil komme hjem fra arbejde inden kl. 17 mindst 2 gange hver uge«

Forskellen er, at det er præcist, det er målbart og der er sat en tid på målet. Det gør det lettere at få succes. Held og lykke.

 

Læg en kommentar